Изберете страница
Всяка храна носи определено количество енергия (измерено в калории), а всяка активност гори (буквално) определено количество енергия (в калории). Ако един час спорт гори 500 калории, а една храна носи същите калории, то може в рамките на примера да се каже, че тази храна съставлява енергийната база за единия час спортуване. Но дори и без спорт човек гори определен брой калории (или т.н. базов метаболитен ритъм, “BMR” на англ.).

Макронутриентите, т.е. протеин, въглехидрати, мазнини, съставляват трите енергийни компонента, на които може да се разложи енергийната стойност на всяка храна. Няма храна, която да не е съставена от поне един, а в нормалния случай от комбинация от поне две от трите енергийни съставки. От своя страна, всеки грам протеин носи 4 кал, всеки грам въглехидрат също 4 кал, но всеки грам мазнини 9 кал. Ако една храна има общо 500 кал, то тези 500 кал ще са съответно разделени на някакво съотношение в грамове между протеин, въглехидрати и мазнини.

Всяка от трите енергийни съставки може да се използва като източник на енергия, но въпреки това всяка от тях си има и своя по-конкретна функция

Мазнините имат два пъти повече калории на грам от протеините и въглехидратите, защото се използват за складиране на енергия – т.е. в максимално малко пространство да се складира максимално много енергия. От друга страна, хората, оцелели след някаква катастрофа и след дълъг период без храна изглеждат твърде слаби, именно защото тялото им е използвало мазнините и мускулите (изградени от протеин) за енергия. Основен източник на енергия в нормалния случай остават въглехидратите, които се разграждат до захарни молекули и така “най-бърз” източник на енергия (липсата им пък, както в предишния пример, води до използването на запасите от мазнини и мускули).

Енергийната стойност на всяка храна, изразена в макронутриенти, обаче е само част от хранителната й стойност. Освен протеин, въглехидрати и мазнини, всяка храна носи и витамини, и минерали, или микронутриенти. Витамините и минералите следователно нямат енергийна стойност, но пък формират част от стойността на всяка храна, защото имат пряка връзка с усвояването на енергията от дадена храна. Освен това са свързани и с различните химични процеси в тялото, включително дори и с някои хормонални такива. Липсата на витамини и минерали често има и негативни физически последствия – мускулни крампи (магнезият например е минерал), отпадналост, умора, макар и човек да се храни достатъчно.

На последно място има и един компонент, който от функционална гледна точка сякаш попада между категориите микро- и макронутриенти

Това са именно фибрите (прочетете нашата статия за фибрите).
Това е така, защото фибрите:

  • не се усвояват като източник на енергия
  • имат спомагателна функция за храносмилането, а следователно и за усвояването на енергия
  • но пък не са и микронутриент

Трябва също да се отбележи тук, че различните компоненти на храните присъстват винаги заедно във всички храни. Т.е., дори и в тестото на пицата например има фибри, а в месото и кашкавала в нея – протеин. Затова и трудно може да се каже, че някоя храна е дефинитивно “лоша” (вж. нашата статия “IIFYM”). Освен това доколкото всеки компонент има своята “функция”, в нормалния случай не е препоръчително изцяло да се изключва някой от тях от диетата на човека.

Като здравословни можем да определим тези храни, които за дадено тегло или даден брой калории, в сравнение с други храни, имат определени предимства по отношение на микро-, макронутриенти и фибри, или с други думи по отношение на хранителната си стойност като цяло.

Плодовете и зеленчуците например са здравословни продукти, защото за малкото си количество калории (напр. на 100 г) носят сравнително повече витамини, минерали и фибри, отколкото други продукти; месото например по отношение на протеини или минерали като желязо също е здравословен продукт и т.н.

Балансираната диета пък е тази, която за определено количество калории съдържа най-доброто съотношение между микро-, макронутриенти и фибри. Тук бихме могли и да добавим, че балансирана диета е и тази, която е вкусна и с най-голям шанс да се спазва постоянно (вж. нашата статия “За Храненето”).

Вземи 20% отстъпка

Абонирай се и получи 20% отстъпка за първата си поръчка.